måndag 17 december 2012

Fascism och religion


Kopplingar mellan kristen teologi och nazism, liksom mellan ockultism och nazism är relativt väl studerade och omskrivna. I början av nästa år kommer historikern och journalisten Henrik Arnstad med boken ”Älskade fascism: De svartbruna rörelsernas ideologi och historia”. Ett av bokens kapitel heter Fascism som politisk religion och behandlar just dessa frågor.
Här kan man läsa ett utdrag.

Simon Sorgenfrei
Doktorand i religionsvetenskap, Göteborgs universitet 

5 kommentarer:

  1. Tack för detta :)
    /Henrik Arnstad

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack själv! Ser fram emot att läsa din bok och förhoppningsvis skriva något mer utförligt här på bloggen.

      Mvh
      Simon

      Radera
  2. Inget om fascism och islam? Känns som mer aktuellt än katolicismen i och med det stora antalet muslimer i Sverige och Muslimska brödraskapets framgångar i Egypten. Brödraskapet fascistiska förflutna är väl känt. Skulle även ha passat bra in i det omtalade kapitlet genom de muslimska trupperna under naziflagg som härjade på Balkan under andra världskriget. Trupperna leddes som bekant av stormuftin av Jerusalem som visst även hade planer på koncentrationsläger i Palestina. Sedermera fick han en fristad i Egypten där han dog 1974. Intressant?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Wot

      Ja, dessa kopplingar är mycket intressanta. Även hur nazisterna och Hitler aktivt arbetade för att värva muslimska ledare och presentera nazismen på ett sätt som skulle attrahera muslimer. Jag vet inte i vilken mån detta tas upp i den kommande boken.

      Med vänlig hälsning,
      Simon

      Radera
  3. Förlåt den mycket sena kommentaren men jag råkade halkla in här när jag googlade info om muslimska brödraskapet och fascism inför ett större arbete - och hittade min egen kommentar! Undrar om jag får godkänt om jag refererar till mig själv?

    Anyway, kul att se att jag för lite mer än ett år sedan undrade om Arnstad skrivit någonting om muslimer och fascism. Med tanke på vad vi nu vet om den här filuren kan man ju lugnt säga att den undran var galet naiv :-D

    SvaraRadera