lördag 4 augusti 2012

Pussy Riot igen

Jag har tidigare skrivit om det ryska punkbandet Pussy Riots protester mot Putin och ortodoxa kyrkan i Ryssland här. Nu har rättegången startat. Bandet nekar till brott men en av medlemmarna, Nadezhda Tolokonnikova, erkänner att de begått ett etiskt övertramp. Putin har i ett uttalande sagt att han hoppas på ett milt straff och kanske räddar ansiktet.
Men vart står ortodoxa kyrkan?
Som vi skrivit här på bloggen har patriarken Kirill av Moskva varit i blåsväder tidigare då det uppdagades att han bar en klocka för en kvarts miljon samtidigt som han predikar om ”asketism och solidaritet med de fattiga”. Efter Pussy Riots aktion i Frälsarkyrkan i Moskva menade patriarken att bandmedlemmarna borde brännas på bål.
Nadezhda Tolokonnikova

Valentin Lebedev, talesman för de ortodoxa medborgarnas union, kallar Tolokonnikovas förklaring i rätten för hyckleri och menar att bandet måste be patriarken om ursäkt för sina ”monstruöst stötande uttryck där de blandat heliga ord och böner med svordomar.” Prästen Vsevolod Chaplin har i ett uttalande sagt att bandmedlemmarna syndat mot Gud och att Gud ska döma dem. Rättegången menar han är Guds vilja.
Men rättegången mot medlemmarna i Pussy Riot är bara en av flera processer mot politiska dissidenter i Ryssland. Brittiska Guardian beskriver detta som en del i en större folklig proteströrelse. Bandet har sagt att de utförde aktionen i kyrkan som en protest mot patriarken Kirills stöd för Putin. Två veckor innan spelningen kallade Kirill Purins ledarskap ett ”Guds mirakel.” Vsevold Chaplin menar att det var dags att upplösa den sekulära staten och prisar det närmare samarbetet mellan kyrkan och staten:


For the Orthodox believer, like for Muslims, of course the authorities and the church are understood as one thing. Our ideal is the unity of the church and the authorities, and unity of the people and the authorities [...] In this way, we are decidedly different from the west. I think attempts in the west to separate the spiritual sphere and secular sphere is a historical mistake. Such a division is not characteristic to any civilisation except the west.
 
Att på detta sätt använda Pussy Riots aktion mot Putin och Patriarken och den pågående rättegången som ett medel att knyta ortodoxa kyrkan närmare den politiska makten i Ryssland är att spela ett högt spel.
Frågan är hur stort stöd dessa protester har, och i vilken mån det ryskortodoxa fotfolket delar Kirill I, Lebedevs och Chaplins syn på Pussy Riots tilltag. Det står klart att kyrkan är splittrad i frågan, och röster har höjts mot patriarkens hårda uttalanden. Guardian presenterar också siffror som säger att 43 % av ryssarna tycker att ett fängelsestraff på 2 till 7 år inte står i proportion till brottet, medan 33 % tycker att det är ett rimligt straff. 
Under Sovjettiden blev ofta kyrkan en symbol för motstånd. Idag är ortodoxa kyrkan, enligt Hans Lindstand, missionsföreståndare vid Ljus i Öster, lierad med makten och förlorar stöd bland unga ryssar.
Vems mandat vill kyrkan ha? Folkets eller Putins?

Simon Sorgenfrei
Doktorand i religionsvetenskap, Göteborgs universitet


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar